Flamingoerne får luft under vingerne

PRESSEMEDDELELSE

21. juni 2011

Tirsdag den 21. juni åbnede Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj den nye voliere til flamingoer og andre sydamerikanske storkefugle.

Med åbningen af den nye fritflyvningsvoliere går et længe næret ønske i opfyldelse. Allerede i 1999, da ”Perspektivplan Zoo 2010” blev lanceret, blev idéen om en stor voliere tæt på indgangen præsenteret. Den nye voliere betyder ikke blot bedre livsbetingelser for flamingoerne og de øvrige fugle, da de ikke længere skal stækkes. Zoo har også fået et imponerende anlæg med farvestrålende beboere til at byde gæsterne velkommen, så snart de træder ind i Haven. Tager man de kulturhistoriske briller på, var det nærmere reglen end undtagelsen, at en flok farvestrålende flamingoer udstillet på en velklippet græsplæne bød gæsterne velkommen i mange zoologiske haver. For et halvt hundrede år siden fandt man imidlertid ud af, at en velklippet græsplæne og flamingoadfærd intet har med hinanden at gøre. Hvis flamingoer skal trives og yngle, har de behov for mudder og ler, så de kan bygge de karakteristiske kegleformede reder, og lavvandede søer til at finde føde i.

Velkommen i fuglenes verden - 1500 m2 under net
Gennem indgangssluserne, der med tiden dækkes af grønne planter, får man adgang til fuglenes verden. Ad en plankebro hævet over terræn bevæger man sig gennem ”skoven” i volierens vestlige ende. Fra ”skovbrynet” ser man ud over ”vådområdet”, hvor flamingoerne og de øvrige beboere er på evig jagt efter føde og til stadighed er i aktivitet. Ved to vandfyldte foderpladser samles volierens fugle, og publikum har rig lejlighed til at opleve fuglenes adfærd på tæt hold. Med fuglenes vinterkvarter i baggrunden oplever man flamingoernes kegleformede reder bygget af mudder og ler. Som et særligt raffinement kan flamingoerne allerede tidligt på sæsonen begynde redebygningen i vinterkvarteret i sikkerhed for forårsvejrets luner. Når varmen for alvor får fat, kan de store sydvendte glaspartier skydes til side, og det indendørs- og udendørs redeområde forbindes. Fra et skjul i volierens vestlige ende kan Havens gæster i ro og mag studere fuglelivet. Det er også her, man finder formidlingen, der blandt andet fortæller om flamingoens og den røde ibis’ adfærd året rundt – kurtisering, redebygning og yngelpleje.

Den rummelige voliere er 14-16 meter høj, og nettet, der er fremstillet i Kina, er med sin farve og små, fine masker, næsten usynligt.

Vinterkvarteret
Mod nord ligger fuglenes vinterkvarter med indendørs voliere i to etager, flamingoernes store vinterglashus, teknikrum i kælderen og en særlig stald til pelikanflokken, der til dagligt opholder sig i søen udenfor volieren. I særligt kolde perioder, hvor flamingoerne må holdes inden døre, har publikum mulighed for at se ind i flamingoernes vinterkvarter.

Anlægget har kostet 35 mio. kroner og er muliggjort takket være donationer fra Arbejdsmarkedets Feriefond, VILLUM FONDEN, Augustinus Fonden, FrederiksbergFonden samt Louis Petersens Legat.

Download faktaark

Yderligere oplysninger:

Lars Lunding Andersen, administrerende direktør Tlf. 72 200 210, mobil 30 16 73 10
Bengt Holst, videnskabelig direktør  Tlf. 72 200 220, mobil 30 16 73 20

Fotograf: Michael Petersen. Angiv venligst fotografens navn ved brug af fotos. .
3D-illustrationer: Dall & Lindhardtsen. Angiv venligst navn ved brug af illustrationerne. Download fotos i høj opløsning ved at klikke på billederne.

Snoren klippes - volieren er åben (Michael Petersen)

Borgmester Jørgen Glenthøj åbner anlægget flankeret af Zoos bestyrelsesformand Janne Glæsel samt Zoos adm. direktør Lars Lunding Andersen. (Michael Petersen)

Flamingo (Michael Petersen)

Stylteløber (Michael Petersen)